SEJARAH 7.2 MEMBINA KAABAH

7.2 MEMBINA KAABAH

1. Ketika Nabi Ibrahim datang ke Mekah pada kali yang ketiga,Allah telah memerintahkannya supaya membina Kaabah.
2. Bukti Kaabah dibina oleh Nabi Ibrahim sebagaimana firman Allah di dalam surah al-Baqarah ayat 127:
  وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَٰهِۦمُ ٱلْقَوَاعِدَ مِنَ ٱلْبَيْتِ وَإِسْمَٰعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّآ ۖ إِنَّكَ أَنتَ ٱلسَّمِيعُ ٱلْعَلِيمُ 
   Ertinya:Dan ingatlah ketika Ibrahim mempertinggikan asas rumah ibadat itu bersama-sama dengan Ismail sambil kedua-duanya berdoa:"Wahai Tuhanku terimalah amalan kami,sesungguhnya Engkau Maha Mendengar dan Maha Mengetahui".
3. Bukti Kaabah sebagai rumah suci yang mula-mula dibina sebagai tempat manusia beribadat adalah sebagaimana firman Allah di dalam surah Al-Imran ayat 96:
  إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِى بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِّلْعَٰلَمِين
   Ertinya:Sesungguhnya julung-julung rumah ibadat yang dibina untuk manusia ialah yang terletak di Mekah,mempunyai berkat dan petunjuk bagi sekalian alam.
4. Dengan adanya Kaabah maka banyaklah orang datang ke Mekah untuk menunaikan haji.Akhirnya agama yang dibawa oleh Nabi Ibrahim bercampur dengan kepercayaan karut.Di kaabah tergantung banyak berhala yang berjumlah kira-kira 360 buah.
5. Keadaan ini terkenal dengan nama "Zaman Jahiliah(Zaman Kegelapan)" dan berakhirnya zaman ini ketika datangnya agama Islam.

~Ilmu ini dikongsi oleh ksu asbkl 

   

Popular posts from this blog

TAUHID 5.3 MUKJIZAT

SEJARAH 7.21 HIJRAH KE HABSYAH KALI PERTAMA

SEJARAH 8.1 PENDUDUK MADINAH SEBELUM DAN SESUDAH HIJRAH